Bart Peeters is overal, maar nog het liefst van al in De Roma. Veel meer dan Lotto Arena's of Sport- paleizen behoren theaters tot zijn natuurlijke biotoop. De gretigheid waarmee hij samen met zijn Ideale Mannen zaterdag op het podium verscheen was navenant. Voor het eerst sinds lang stond de groep weer in een zaal die op volle capaciteit gevuld was. Zonder bubbels en mond- maskers, maar wel met een hoop vers songmateriaal uit De kat zat op de krant, zijn nieuwe, alweer uitstekende plaat.
Nog voor Bart Peeters een noot gezongen had, zaten veel mensen in het publiek zaterdagavond al met een krop in de keel. Het moment dat de zaallichten doofden en de silhouetten van de groepsleden zichtbaar werden op het podium, was emotioneel: dit was eindelijk weer een optreden dat in niets verschilde van concerten uit de tijd dat Corona nog gewoon een Mexicaans biertje was. En dus hadden heel wat fans - van 7 tot 77 - de dagen afgeteld tot het Grote Bevrijdingsfeest. Je voelde meteen dat deze première zowel voor band als publiek een ontlading zou worden.
Het merendeel van de nummers werd vorige zomer al ingeblikt, tijdens de tweede lockdown. Toch was de toon veelal optimistisch en lichtvoetig, met een dun lijntje melancholie eromheen. En dat bleek precies waar we na die lange, donkere periode behoefte aan hadden. Bart Peeters is een virtuoos in het observeren van doodgewone, alledaagse situaties. Alleen weet hij ze op zo'n unieke manier onder woorden te brengen dat zijn herwerkingen van buitenlandse evergreens het origineel vaak overklassen.
Dat was niet anders met Je nam je jas, een hertaling van de Spaanse seventies-hit Porque te vas waarmee de eerste set werd aangesneden. De band speelde het ingetogen, maar zelfs in die eerste noten voelde je de knaldrang al doorschemeren. Bij het publiek staan Bart en co vooral bekend als onvermoeibaar feestorkest. Klopt, uiteraard. Alleen vertelt dat beeld slechts het halve verhaal.
Ze kunnen voluit gaan, en de kruisbestuiving tussen Cubaanse swing, cumbia, latin, balkan beats en folk werkte ook dit keer op de dansspieren. Maar net zo vaak werd de toon persoonlijker. Songs als Zilvermeer, Het grote geheel en het van Jean-Jacques Goldman geleende Tot je weer van me houdt sloten dicht aan bij de Franse chansontraditie.
Voor de pauze stond vooral het nieuwe repertoire centraal, maar af en toe nam Bart al even de temperatuur met klassiekers als Poolijs en Lepeltjesgewijs. Telkens voelde je het enthousiasme opborrelen als lava in een rommelende vulkaan. In het tweede deel staken de Ideale Mannen een tandje bij. Het tempo lag hoger, en het werd een feest van herkenning. Dat komt door jou - vorige week nog een kippenvelmoment op tv in The Best Of van Axelle Red - werd ook nu een hoogtepunt. En wie Konijneneten, Heist aan zee, Brood voor morgenvroeg en AAA achter elkaar op een setlist zag staan, had er geen tekening bij nodig: het dak ging er nu écht af.
Een verzoeknummer kon er ook nog vanaf: twee kleine meisjes vooraan wilden graag Kniktiklaas horen, een Sinterklaasliedje dat door alle generaties werd meegezongen alsof het al begin december was. Die maand werkt Bart Peeters trouwens eindelijk zijn reeks jubileumconcerten in de Lotto Arena af die anderhalf jaar geleden abrupt werd afgebroken. Intussen staat de teller daar op 24 avonden. Een record. En voor je 't weet komen er nog een paar bij, want Bart Peeters blijft een van die zeldzame artiesten die meer kaartjes verkoopt naargelang hij vaker speelt. Dat zal, nu de honger naar livemuziek groter dan ooit is, zeker niet anders zijn. Topavond gegarandeerd.
Bart Peeters en de Ideale Mannen spelen ook op woensdag 13 oktober nog in De Roma. Dat concert is uit- verkocht. Info over verdere concerten: www.bartpeeters.net
Bart Steenhout