De Kat Zat op de Krant
De nieuwe plaat is af, ze komt uit op 1 oktober en ik ben er blij mee, wij hebben er wegens vermits ook langer mogen aan werken dan anders.
We kozen voor 16 nummers (op vinyl is het dus een dubbelalbum), omdat het anders altijd de minder evidente nummers zijn die afvallen.
Het is een goedgezinde plaat, omdat ik geen goesting had in gezeur.
We kijken uit naar De Kat Zat Op De Krant-toer, die begint in Oktober.
Ik heb het samenspelen met De Ideale Mannen verschrikkelijk gemist.
Onze zomerfestivals voelden als de beste ooit, we leken een roetsjbaan die zelf vergeten was hoe hartverwarmend het is om te roetsjen.
Ik kan de nieuwe nummers redelijk to the point verdedigen in de stem-gitaarversie waarin ze zijn gemaakt, maar dat is nooit mijn droom geweest.
Dus gelukkig mochten we op de duur toch afspreken in een grote studio en deden alle muzikanten hun wonderlijke ding, en het familiegevoel kwam terug, ook al droegen we rare mondmaskers.
Jo Francken zei: we geven alle songs een zomeravond-gevoel, ik dacht: ideaal want de plaat komt uit in de herfst.
1 | TROUWENS & DAARBIJ
(BP)
Trouwens & Daarbij betekent twee keer hetzelfde, mensen zeggen dat om zelfzeker te lijken, vooral in geval van twijfel. Liedjes mogen op het leven lijken.
Dichter bij voorzichtige soul zal ik nooit geraken.
Amel Serra Garcia kwam met die zonnige groove en Ivan met die Vibrafoon.
En in het koortje hoor je ook Ronny Mosuse, hij heeft ons bij de backings ongelooflijk sjiek geholpen.
2 | GENSTERTJE
(BP)
Op de Nederlandse radio vroegen ze wat een genstertje was, ik zei: een vonkje.
Kenden ze ook niet: beide woorden waren volgens hen in een bui van gierigheid wegbezuinigd, maar dat oude cliché klopt niet weet ik uit ervaring.
Soit, piepkleine oorzaakjes kunnen grote gevolgen hebben, en er is die Gospell-vibe.
Praise the spark !
3 | ZILVERMEER
(BP)
Je moet voorzichtig zijn met zeggen dat het vroeger beter was, maar nu ook weer niet té voorzichtig.
We waren 13 jaar en deden een dagtrip naar het Zilvermeer in Mol (zonder ouderlijk toezicht), ik had twee verloofdes (het waren zussen) en een blauw oog, gouden tijden!
Bij de eerste take in de studio speelde de ritmesectie ontdubbeld, en de rest dubbel zo snel. Dat hebben we gewoon zo gehouden, tegelijk half en dubbel dus.
Het toeval wil wel eens een goede raadgever zijn.
4 | DAT KOMT DOOR JOU
(Axelle Red/Ndl Tekst BP)
Veel dingen komen je aangewaaid, ook in rare tijden.
Voor de hommage “The Best Of “vroeg de redactie om een nieuwe versie te maken van “Parce que c’est toi “van Axelle Red.
Ik deed het in het Vlaams en Axelle was er echt blij mee.
Dat was nieuw, ik heb wel eens een nummer gedaan van Celine Dion, maar die heeft me daar nooit over gebeld.
Daan en Stef Kamil zaten in dezelfde show, ze vonden dat het nummer paste bij mij, maar lachten wel dat ze dus begrepen hadden dat ik snel naar huis moest om te aan klein mannen te beginnen.
Komt natuurlijk omdat Axelle het origineel schreef in die fase van haar leven, liedjes hoeven niet over de zanger te gaan en er zijn grenzen aan bij de poort moeten wachten van de lagere school.
5 | WINTERDIP
(BP)
We hadden 15 van de 25 Lotto-Deluxe concerten gedaan. Het was begin 2020, de laatste 10 zouden in Mei 2020 plaatsvinden.
Maar toen kwam dat kleine oponthoud, iets met 3 weken lockdown en klaar.
Mijn broer Stijn zei: maak maar een gepast openingsnummer voor de bevrijdingsfeesten (in Mei 2020 bedoelde hij). Dat was een misrekening, het liedje is pas uitgekomen in mei ‘21, en die 10 Lotto’s staan nu gepland voor December 2021.
Nooit hing een Belg langer geafficheerd op de muur van het Sportpaleis, tja...
De baby’tjes waarover sprake in de bridge kunnen intussen allemaal lopen en spreken.
6 | WAT MAG ER NOG WEL?
(BP)
De man als loser is mijn favoriete onderwerp, ik ben een ervaringsdeskundige.
Wat niet wil zeggen dat dit nummer autobiografisch is, of wat had je dan wel gedacht misschien?
Anderzijds: een Bleke Boomer uit Boechout kan nooit winnen, dus omarm ik het loserschap, ik heb geen keuze.
Live wordt dit een Mike Smeulders nummer, ik kan niet wachten..
7 | WAT EEN GEK ER VOOR GEEFT
(BP)
Ik heb weinig talent voor omgaan met dat van mezelf.
Vaak denk ik zelf ook, waarom doe ik dit wel en dat niet?
De echte groten kunnen verbluffend goed een gouden kader rond hun talent timmeren en zwemmen niet buiten hun territorium, heel sjiek maar ik zou dat saai vinden.
Vroeger vond ik het spijtig dat ik een laatbloeier was, nu vind ik dat een soort van sport.
En die ADHD dat is een misverstand.
Sjeiks smijten geoliede bedragen naar voetballers, iemand plakt een banaan tegen een muur en het wordt een meesterwerk, het is wat een gek er voor geeft.
8 | JE NAM JE JAS
(JOSé LUIS PERALES/ NDL.TEKST: BP)
Componeren voor jezelf is relatief simpel, je kan de uitvoerder een beetje inschatten.
Een liedje kiezen dat al bestaat is moeilijker, er zijn er duizelingwekkend veel, maar het is een vast onderdeel van onze platen,“Liedjes zijn er om gezongen te worden” zei Robert Palmer toen hij nog leefde.
Dit is het titelnummer uit een Spaanse film (Cria Cuervos uit 1974).
Het origineel wordt gezongen door een klein meisje.
Er komt geen accordeon of viool in voor, dankzij Mike Smeulders en Emile Verstraeten bij ons natuurlijk wel.
9 | VOOR DE ZON WEER OPKOMT
(BP)
Mijn opa zaliger heet Gustaaf Van Boeckel, in de tweede wereldoorlog zat hij in het verzet in Lier, hij verstopte mensen in huis voor de Gestapo enzo.
Hij werd opgepakt maar overleefde zijn dodentocht langs vele concentratiekampen.
De rest van zijn leven begeleidde hij zieke mensen bij de Diocesane bedevaarten naar Lourdes op de bergen, om Ons Lieve Vrouwke te bedanken.
Over de oorlog sprak hij nooit meer.
De papy was de meest positieve mens die ik ooit heb gekend.
10 | DE KAT ZAT OP DE KRANT
(BP)
Onze kat gaat op de krant zitten als je wil beginnen lezen. Het lijkt alsof ze wil zeggen dat je al die ellende beter niet ziet. Maar ik lees graag papieren kranten,trouwens op tablets doet ze het ook , opmerkelijk..
Ronny Mosuse speelt heel veel instrumenten op dit nummer, hij vroeg lachend: ben je anders bang voor culturele toe-eigening?
Ik zei nee, maar ik kon Paul Simon niet bereiken.
We doen allemaal onze best maar Ronny en Piet Van den Heuvel zijn wel het geheim van die vocale blend.
11 | SCHUIL DAN BIJ MIJ
(BP)
Ik kan geen recht toe rechtane rozengeur en maneschijn liefdesliedjes maken, want die zijn een truuk waar je zeep mee verkoopt, en alleen romcoms gaan zoals gehoopt.
Een relatie is als een coronacurve: als ze niet omhoog en omlaag gaat, dan is het geen relatie meer, dan is het een gewoonte geworden.
12 | BROMBEER
(BP)
Wat is dat nu weer allemaal? En hadden ze dat niet beter kunnen regelen?
Natuurlijk hebben we dat allemaal gedacht.
Een goedgezind liedje over slecht gezind zijn.
Ik speelde het eerst in een Ragga-versie, maar tijdens de demo’s bij Ivan bleek ska nog beter te marcheren.
Die blazers zijn een beetje scheef, dat was de bedoeling, perfectie is voor beginnelingen.
We speelden Brombeer voor het eerst op Werchter Parklife en we voelden meteen: ha ja natuurlijk, dit is wat wij doen, swingen zonder moeite waardoor je er tegelijk ook nog een onnozel dansje kan bij doen.
13 | IN EEN DROOM VANNACHT
(RANDY NEWMAN / NDL TEKST:BP)
Aan de hand het Randy Newman-oeuvre kan je haarfijn het verschil uitleggen tussen ironie, sarcasme en cynisme.
Maar geen van die drie stijlkenmerken zit in zijn “Feels like home”, het heeft geen halve dubbele bodem, Newman heeft zich daar vaak voor verontschuldigd.
Na de eerste opname leek het alsof er iets ontbrak, ik maakte een filmpje met een tweede stem, waarbij ik klonk als Yvonne (of Yvette?) en stuurde het naar Ilse DeLange met het berichtje: “Je gaat me toch niet aandoen dat ik een duet met mezelf moet zingen?”
Ilse vond dat grappig en ze wou me helpen, maar ze nam onze zang wel stevig in de hand.
Ik vroeg haar waarom ze zo ernstig zong?
Dat was omdat volgens haar country-analyse één van beide duetpartners overleden was.
Dat besef had ik nog niet, maar Ilse had gelijk.
Omdat ik trouw wou blijven aan de klank van “home” in “Feels like home” werd het “In een droom “.
Als het alleen maar goed kan komen in een droom, dan is één van beiden er niet meer, het ultieme cocoon-liedje van Randy Newman werd een afscheidssong.
14 | DE V.A.R.
(Muziek : Emile Verstraeten/ Tekst : BP)
In één van mijn gekke nachtmerries was ons land verzeild in een proefproject: elk huishouden was voorzien van een Video Assistant Referee – service (zoals bij voetbalwedstrijden), zodat koppels bij ruzies snel hun leven konden terugspoelen en laten checken wie er begonnen was.
Niet eens zo’n dom idee van die nachtmerrie.
Dit is Emile z’n coming out als jazz-er, en het groepje laat zich met plezier op sleeptouw nemen.
Ik heb geprobeerd die vibe niet te verknoeien.
Toen ik jong was moest je je ziel binnenste buiten schreeuwen, en zingen was voor de vogeltjes, ik kom van ver.
15 | DINGEN DIE ER NIET TOE DOEN
(Muziek: BP & Piet Van den Heuvel/ Tekst: BP)
Over een man die zich verliest in details en dwanggedachten en daardoor nooit de belangrijke dingen ziet.
Stel dat je alle boterhammen die je in je leven eet op een hoop zou kunnen stapelen, zou je dan hoger raken dan de Boerentoren? Dat soort nerds-statistiek .
Piet was de ideale brother in crime om mee de muziek te maken, voor één keer via het internet omdat dat toen zo moest.
Achteraf gezien heel weird en ongezellig eigenlijk.
Die 6 noten telkens op het eerste Em-akkoord van het refrein, zijn één van de vele handtekeningen van Tom Vanstiphout , de Belgische gitarist van Bryan Ferry , die wegens vermits tijdens onze opnames niet in New York of Tokyo moest zijn, en ons kon helpen.
16 | HET GROTE GEHEEL
(Muziek: Isabelle Veronique Geoffrey/ Tekst: Bart Peeters)
Er zat al drie platen lang een tekst in mijn tekstverwerker waar ik niets mee kon: veel te lang, structuurloos, geen refrein.
Maar het onderwerp was wel goed: zelfs de strafste wetenschapper krijgt het moeilijk als je vragen stelt over de oneindigheid.
We begrijpen heel veel, maar niet Het Grote Geheel.
En toen hielp alweer het toeval: ons producersteam Jo Francken en Pieter-Jan Maertens zijn ook de producers van Isabelle Geoffrey, beter bekend als de Franse zangeres Zaz, waar ik een grote fan van ben.
Zij bleek een compositie in driekwartsmaat te hebben waar ik mijn tekst met weinig aanpassingen op kon zingen.
Dat ik haar walsje mocht gebruiken heb ik te danken aan Jo en Pieter-Jan die haar mooie album Effet Miroir produce-ten.
Eigenlijk spreken al die liedjes voor zichzelf hoor, enfin dat hoop ik..
Tot gauws, Bart